Twee-factor-authenticatie, gebruik jij het al?

Nieuws & Blogs 2FA, gebruik jij het al?

Nieuws & Blogs
Home » Twee-factor-authenticatie, gebruik jij het al?

Twee-factor-authenticatie, gebruik jij het al?

___________

Online bankieren. Inloggen op het bedrijfsnetwerk of portaal. Stiekem maak je er onbewust vaker gebruik van dan je misschien in de gaten hebt. Namelijk: twee-factor-authenticatie (2FA).

Wie online gevoelige informatie deelt, wil zeker weten dat dit bij de juiste ontvanger terecht komt. Hiervoor kan twee-factor-authenticatie een goede veiligheidsoplossing zijn. Er wordt namelijk niet één keer gecontroleerd of de ontvanger de juiste persoon is, maar twee of zelfs drie keer. Zo houd jij grip op jouw data en voorkom je een datalek.

Hoe werkt het? Bij deze authenticatie methode moet je succesvol twee stappen doorlopen om ergens toegang tot te krijgen. De eerste stap is vrijwel altijd een gebruikersnaam en wachtwoord (iets wat de gebruiker weet). Een tweede stap kan verschillen; van een sms-code (iets wat de gebruiker heeft) tot aan een vingerafdruk (iets wat de gebruiker is).

Hoewel het voor gebruikers veel sneller en gemakkelijker is om alleen in te loggen met een wachtwoord en gebruikersnaam, is dit zeker niet de veiligste manier. Het is namelijk niet gemakkelijk om een sterk wachtwoord te verzinnen en te beheren. Ook is een wachtwoord kwetsbaar voor bedreigingen, zoals hackers. Hackers worden steeds slimmer en datalekken in organisaties komen nog veel te vaak voor. Het is dus belangrijk om na te gaan of jouw bedrijf genoeg doet om jouw data te waarborgen.

Advies nodig? Neem contact op! Wij kijken naar de beste oplossing voor jouw bedrijf, zodat jij kan doen waar jij goed in bent.

RINformatie

Meer informatie over Veilig werken?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou?

of bel 024 8 200 300

Meer weten?

Bel of mail met Pascal. Hij helpt je graag.

024 8 200 300